چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۴۶ ب.ظ

درباره سايت

دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد و از همین‌رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.



در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد.

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

مسواک زدن و باز هم پوسیدگی؟!

آسیب های دندان بهداشت دهان ودندان


##چرا برخی افراد به رغم استفاده از مسواک و دهانشویه همچنان با پوسیدگی دندان مواجه می شوند؟!!

👈 این افراد معمولا در طول روز چندبار غذاها و مواد قندی مصرف می کنند و تنها یک بار پیش از خواب مسواک می زنند؛ این مساله سبب تخریب دندان ها می شود.

 اگر فردی در طول روز چهار بار مواد قندی مصرف کند، چهار بار دندان هایش در معرض PH اسیدی و پوسیدگی قرار می گیرد.
👈 نکته مهمتر تکرار مصرف مواد قندی است تا حجم ماده شیرینی
مثلا اگر شما 500 گرم یکجا و یکباره شیرینی و شکلات  مصرف کنید، دندان را کمتر دچار پوسیدگی می‌کند تا اینکه در عوض 200 گرم  ماده شیرینی و شکلات ولی در دفعات متعدد و تکرار مصرف ( همان اصطلاح ریزه خوری)

🔹 🔹 🔹 🔹

🌺 استفاده از دهانشویه فلورایددار می تواند 25 تا 35 درصد از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کند، در بهترین حالت فرد  دو بار در طول شبانه روز مسواک و نخ دندان می زند و در صورتی که دفعات مصرف مواد قندی در طول شبانه روز زیاد باشد، این روش نمی تواند با حجم اسیدی که در دهان تولید می شود، مقابله کند.

‼️ بعد از هر وعده غذایی مخصوصا خوردن مواد بهتر زده شود ولی در صورت نبود امکان مسواک زدن، باید از نخ دندان و آدامس بدون قند استفاده شود که این موارد می تواند تا 30 درصد از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کند.
💠 💠 💠 💠

‼️شایعترین مسائلی که باعث پوسیدگی دندان ها می شود، خوردن مواد قندی به خصوص مواد چسبنده مانند چیپس و پفک است.

 فلورایدتراپی به عنوان بهترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان است
سنین 6 تا 11 سالگی بهترین زمان استفاده از فلورایدتراپی است.

👈 از آنجا که اولین دندان دائمی در سن 6 سالگی شروع به رشد می کند، با مصرف کم مواد قندی و انجام فلورایدتراپی و خوردن مواد لبنی می توان باعث استحکام ساختمان دندان ها و افزایش مقاومت آنها در برابر پوسیدگی شد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی