جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۱۲:۳۸ ب.ظ

درباره سايت

دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد و از همین‌رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.



در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد.

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

شکستن و باقی ماندن ریشه دندان موقع کشیدن

یکی از سوالات و ارجاعات خیلی زیاد که گاهی باعث نگرانی زیاد بیماران می شود این است که هنگام کشیدن دندان نزد دندانپزشک ریشه دندان آنها دچار شکستگی شده و دندانپزشک  نتوانسته آن را کامل خارج کند. حال در ادامه میبینیم که این ریشه باقیمانده باید حتما خارج شود یا میتواند باقی بماند و اینکه آیا باقی ماندن ریشه دندان در فک چیز نگران کننده ای است؟

 

چرا گاهی ریشه دندان می شکند؟ آیا پزشک مقصر است؟

گاهی ریشه های دندان در انتها بسیار نازک و دارای انحنا میباشد و عملا کشیدن آن بدون شکستن غیرممکن است بنابراین دندانپزشک مقصر نیست. اما گاهی به دلیل تکنیک نادرست و نیروی نامناسب ریشه میشکند.

آیا ریشه باقیمانده باید حتما خارج شود؟

در خیلی از موارد خیر ولی گاهی بله – معمولا بعد از شکستن ریشه دندان بهتر است چند بار تلاش برای خارج کردن آن انجام شود و اگر موفقیت آمیز نبود باید به شرایط نگاه کرد. اگر قطعه شکسته شده کوچک و ریشه دندان غیر عفونی است نیازی به خارج کردن آن نیست و محل کشیدن به طور کاملا طبیعی ترمیم میشود.

اما اگر قطعه شکسته بزرگ و یا ریشه دندان دارای عفونت است باید حتما ریشه شکسته خارج شود.

اگر ریشه بماند چه میشود؟

اگر ریشه شکسته کوچک و غیر عفونی باقی بماند هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. زیرا ریشه دندان جزئی از خود بدن است و واکنشی ایجاد نخواهد کرد و اطراف آن با استخوان نرمال ترمیم میشود.

اگر ریشه بزرگ یا عفونی باشد باید حتما خارج شود زیرا ناحیه ترمیم نمی شود و یا عفونت فعال در محل باقی میماند.

نکته دیگر اینست که اگر فرد در آینده بخواهد در محل کشیدن دندان ایمپلنت بگذارد یا از پروتز و دندان مصنوعی استفاده کند نیز بهتر است ریشه خارج شود.

خارج کردن ریشه شکسته چگونه است؟

توسط دندانپزشک عمومی مجرب یا جراح فک و صورت با روش های خاصی انجام می شود. گاهی لازم است مقداری استخوان نیز برداشته شود. و به طور کلی نباید از بابت ریشه دندان شکسته نگران بود.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی