پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۳، ۱۱:۰۰ ب.ظ

درباره سايت

دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد و از همین‌رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.



در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد.

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

۵۵ مطلب توسط «محمد علی زارعی» ثبت شده است

شکستن و باقی ماندن ریشه دندان موقع کشیدن

یکی از سوالات و ارجاعات خیلی زیاد که گاهی باعث نگرانی زیاد بیماران می شود این است که هنگام کشیدن دندان نزد دندانپزشک ریشه دندان آنها دچار شکستگی شده و دندانپزشک  نتوانسته آن را کامل خارج کند. حال در ادامه میبینیم که این ریشه باقیمانده باید حتما خارج شود یا میتواند باقی بماند و اینکه آیا باقی ماندن ریشه دندان در فک چیز نگران کننده ای است؟

معرفی کامل ارتودنسی

ارتودنسی

      

ارتودنسی چیست؟

زیبایی یکی از نعمت های خدادادی است که لازم است به هر شکلی حفظ و نگهداری شود. دندان ها نیز قسمتی از بدن هستند که علاوه بر سالم بودن، زیبایی آنها اهمیت به سزایی در ظاهر شخص و حتی نحوه گفت و گو و ارتباط برقرار کردن با دیگران دارد. لبخندی که با دندان های ردیف و سفید زده شود، به طور مسلم از دندان هایی نامنظم زیباتر و جذاب تر خواهد بود و مخاطب را بیشتر به خود جذب می کند.

علاوه بر زیبایی، دندان های نامنظم، می تواند باعث خراب شدن زودتر دندان ها (به علت گیر کردن غذا)  و ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش و سایر دستگاه های بدن شود.

ارتودنسی به معنی ردیف کردن دندان ها می باشد. هدف از این کار، مرتب کردن دندان های فک بالا یا فک پایین و یا هر دو فک می باشد، ولی دو نکته مهم دیگر را نیز به طور هم زمان باید در نظر داشت:

دندان های مرتب شده در دو فک به خوبی بر روی یکدیگر قرار گیرند تا عمل جویدن به بهترین نحو ممکن انجام شود.

حرکات دندانی به آهستگی و با حداقل آسیب انجام شود تا موقعیت جدید دندان ها تغییر نکند یا دندان ها صدمه نبینند.

 

درمان در ارتودنسی چه مدت طول می کشد؟

آدامس جویدن مفیداست اما مضراتی نیز دارد.

بهداشت دهان ودندان

آدامس جویدن؛ مفید است اما مضراتی هم دارد!Image result for ‫آدامس‬‎

مردم سراسر دنیا همیشه از جویدن آدامس و طعم آن استقبال کرده‌اند و امروزه آمار نشان می‌دهد که در مصرف آدامس، ایران با 82 درصد، عربستان با 79 درصد و ایالات متحده با 59 درصد در جایگاه اول تا سوم مصرف آدامس قرار گرفته‌اند. ( البته یکی از دلایلی که باعث شده تا مصرف آدامس در کشورهای خاورمیانه بالا رود دادن آدامس به جای باقیمانده پول در خریدهای روزانه است)
اگر شما به مصرف آدامس عادت دارید، توصیه می شود این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید جای آدامس در سطل زباله است نه در دهان شما.

قابل توجه دوستداران لمینیت (لامینیت)

ترمیم و زیبایی دندان

🔺قابل توجه افرادیکه
علاقه به انجام لمینیت دندان(روکش بسیار نازک سفید جهت زیبایی) دارند‼️

Image result for ‫لمینیت‬‎

نگرانی دربارهٔ عواقب شیوع درمان‌های تهاجمی دندان‌پزشکی زیبایی

بیانیه مشترک انجمن‌های تخصصی دندان‌پزشکی بریتانیا در مورد برخی درمان‌های دندان‌پزشکی زیبایی نظیر استفاده از لامینیت

۱۰ افسانه در مورد بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان ودندان

افسانه‌ها و باورهای اشتباه زیادی در مورد بهداشت دهان وجود دارد که ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشند، دانستن حقیقت می‌تواند از این آسیب‌ها جلوگیری کند.

باور: هرچه محکم‌تر مسواک بزنید دندان‌ها تمیزتر می‌شوند.

حقیقت: محکم مسواک‌زدن یا استفاده از مسواک‌های خیلی سفت می‌تواند منجر به سایش مینا -که از دندان محافظت می‌کند- شود. دندانپزشک‌ها استفاده از مسواک‌های نرم را توصیه می‌کنند.

آشنایی با ارتودنسی

ارتودنسی

معمولاً درجامعه ما ارتودنسی به معنای ردیف کردن دندانها به منظور ایجاد زیبائی است ولی در واقع این رشته دامنه فعالیت گسترده تر و وسیعتری دارد . ارتودنسی شاخه ای ازعلم دندانپزشکی است که هدف آن ایجاد رابطه درست بین تمامی ساختمانهای صورت یا تصحیح روابط نادرست میان آنهاست . مسئولیت اصلی ارتودنسی ، پیشگیری از ایجاد تغییرات دائمی نادرست در ساختمانهای صورت است که با تشخیص ، پیشگیری و یا درمان انواع ارتباطهای ناصحیح دندانها و ساختمانهای اطراف آنها انجام می شود . بدیهی است که روابط نادرست ساختمانهای صورت با یکدیگر علاوه بر زیبائی ، در تنفس ، تکلم و تغذیه نیز ممکن است اختلال ایجاد کنند .
« بهترین زمان ارتودنسی »

کالبدشناسی دندان

Image result for ‫تشریح دندان‬‎

پالپ (مغز دندان)(dental pulp) 
در وسط دندان حفره‌ای قرار دارد که این حفره در قسمت تاج، وسیع بوده و اطاقک پالپی و در قسمت ریشه، کانال ریشه‌ای نامیده می‌ شود.
پالپ دندان شامل ماده زمینه‌ای، الیاف کلاژن ظریف، سلول های فیبروبلاست، ماکروفاژ، پلاسماسل، لنفوسیت، رگ های خونی و رشته‌های عصبی می‌ باشد که

ترمیم دندان؛ سیاه یا سفید؟!

ترمیم و زیبایی دندان

ترمیم دندان به ۲ صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. ترمیم مستقیم یعنی این که در یک جلسه پوسیدگی دندان برداشته می‌شود و دندان آماده ترمیم با موادی همچون آمالگام، کامپوزیت و یا گلاس اینومر می‌گردد. ترمیم دندان غیرمستقیم یعنی این که نیاز به ۲ یا چند جلسه، جهت ترمیم دندان است.درواقع تهیه ی قالب ترمیمی درلابراتوارانجام میشود.

Image result for ‫ترمیم دندان‬‎
ترمیم مستقیم دندان 
معمولی‌ترین ماده ترمیم دندان آمالگام می‌باشد که آلیاژی فلزی است.

دانستنی‌های روکش دندان از سیر تا پیاز

پروتزهای دندانی

آنچه از سوی آفریدگار بدون عیب و نقص سالم و سفید و بدون اشکال به ما هدیه می‌شود، طی دورانی کوتاه یا بلند آسیب می‌بیند و تخریب می‌شود. آنگاه ناچاریم از علم نه چندان کامل بشر سود بجوییم و آن را در حدی قابل قبول و نه به شکل عالی و کامل دوباره بسازیم. صحبت از دندان‌هاست که هر چند سالم و بی‌عیب و نقص در دهان ما می‌رویند، طی چند سال، گاه آنچنان با بی‌مهری صاحبان خود روبه‌رو می‌شوند که به شدت تخریب شده و برای بازسازی آنها ناگزیر به استفاده از علم و تکنولوژی خاص آن هستیم.

اهمیت حفظ ونگهداری دندانهای شیری

دندانپزشکی کودکان

Image result for ‫دندان شیری‬‎

✍️چرا باید دندان های شیری را حفظ کرد؟

 یک باور نادرست: دندان های شیری موقتی هستند و خواهند افتاد، پس اگر دچار پوسیدگی، درد یا آبسه شدند، انجام درمان ترمیم یا عصب کشی آنها لازم نیست!

✅بر خلاف این تصور دندان های شیری نقش مهمی در زندگی روزانه کودک مانند جویدن غذا، رشد مناسب کودک، کسب مهارت تکلم و نیز زیبایی چهره و اعتماد به نفس کودک دارند.

رژیم غذایی توصیه‌شده برای سلامتی دهان و دندان شما

بهداشت دهان ودندان

 

هرآنچه که می‌خورید، تأثیر اجتناب‌ناپذیری بر دهانتان می‌گذارد؛ که این رژیم غذایی می‌تواند باعث بهبود سلامت دندان‌ها و لثۀ شما شود و همچنین از پوسیدگی و بیماری لثه جلوگیری کند. یادگیری اینکه چه رژیمی داشته باشید و از خوردن کدام‌ها صرف نظر کنید، از غذاها تا نوشیدنی‌ها برای سلامتی دهان و دندان شما بسیار مهم است.

همانطور که یک رژیم غذایی سالم با میوه‌ها، سبزی‌ها، مغزها، مواد پروتئینی، و چربی‌های غیر اشباع قابل دستیابی است، بعضی مواد غذایی نیز وجود دارند که می‌توانند سلامت دهانی شما را بهبود قابل توجهی دهند.

دندان‌ها و کلسیم

همۀ ما در دوران کودکی دربارۀ کلسیم و فوائد آن در استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها مطالبی شنیده‌ایم. کلسیم ماده‌ای حیاتی در دوران کودکی و نوجوانی است، دقیقاً زمانی که دندان‌هایتان در حال شکل‌گیری هستند. البته که این ماده حتی بعد از درآمدن آخرین دندان عقل شما هم، اهمیت زیادی دارد.

ریسک فاکتورهای پوسیدگی دندان

بهداشت دهان ودندان

ریسک فاکتورهای پوسیدگی دندان: Image result for dental caries

پوسیدگی دندان آنقدر شایع است که هر کسی تجربه ابتلا به آن را دارد. عدم درمان پوسیدگی عمر و کارایی دندان را کاهش می دهد و از علل رایج از دست رفتن دندان است. هر کسی در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان قرار دارد اما در برخی افراد ریسک فاکتورهای پوسیدگی دندان بیشتر است:

ریسک فاکتورهای پوسیدگی دندان:

محل دندان:

در اغلب موارد پوسیدگی در دندان های خلفی رخ می دهد. این دندان ها دارای شیارهای زیادی هستند که مواد غذایی بین آنها گیر می کنند. در نتیجه تمیز کردن این دندان ها دشوارتر از دندان های پیشین است.

10علت دندان درد

عصبکشی و درد دندان

دندان درد یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در تمام دنیاست. مهم ترین دلیل مراجعه افراد به دندانپزشکان نیز همین مشکل است.


درد دندان

 

 

اگر از افراد علت دندان درد را بپرسیم، بیشتر آن ها می گویند پوسیدگی دندان باعث درد دندان می شود، اما در حقیقت دلایل زیاد دیگری نیز باعث درد دندان می شوند و شناخت آن ها به شما کمک می کند تا از بروز این درد جلوگیری کنید.

 

1- پوسیدگی دندان: شایع ترین علت دندان درد(اما نه فقط این)، پوسیدگی دندان است.

با دندان عقل چه بایدکرد؟!

دندان عقل

باید دانست که آخرین(سومین) دندان آسیای بزرگ، دندان عقل (wisdom tooth) نامیده می شود.

سن رویش دنـدان عقل با بقیه دندان ها متفاوت است و از حدود هفده – هجده سالگی به بعد می باشد و دلیل نامیدن آن به اسم “دندان عقل” همین است.

 

دندان عقل

 

عصب کشی یادرمان ریشه-شرحی تصویری ازابتداتاپایان

عصبکشی و درد دندان

عصب کشی یا درمان ریشه؛ شرحی تصویری از ابتدا تا پایان

عصب کشی یا درمان ریشه روندی است که طی آن پالپ از دندان خارج می‌شود. پالپ به بافت موجود در مرکز دندان و ریشه‌ها می‌گویند که شامل عصب، رگ و سلول‌های دیگری به نام اُدونتوبلاست است. که این پالپ ممکن است دچار مشکل شده باشد یا اینکه به علت درمان‌های خاصی مانند پروتزهای دندانی، نیاز به خارج ساختن آن باشد. این درمان با بی‌حسی انجام می‌شود و بیمار درد خاصی را متوجه نمی‌شود. دندان نیز دارای ریشه یا ریشه‌هایی است که هر ریشه معمولاً یک کانال دارد و در روند عصب کشی باید تمام کانال‌های اصلی از پالپ خالی شوند. کانال‌های فرعی نیز در ریشه‌ها وجود دارند که با توجه به تحقیقات انجام‌شده، در صورت درمان ریشۀ مناسب در کانال‌های اصلی، مشکلی برای دندان به وجود نمی‌آید و درمان با موفقیت انجام می‌شود.

عصب کشی

۱، بروز عفونت

عصب کشی زمانی نیاز است که یک صدمه یا پوسیدگی عمیق سبب آسیب به پالپ و ریشۀ دندان شده باشد.

عصب کشی

۲، دسترسی به ریشه

دندان‌پزشک دندان را بی‌حس می‌کند. حفره‌ای در دندان تراش داده می‌شود تا به اتاقک پالپی و ریشۀ دندان دسترسی پیدا کند.

عصب کشی

۳، حذف بافت عفونی یا متورم (عصب کشی)

فایل‌های مخصوصی برای خارج‌کردن پالپ از دندان تا انتهای ریشۀ آن استفاده می‌شود. سپس توسط آن‌ها کانال‌های ریشه شکل‌دهی می‌شوند تا فضای مناسبی برای مواد پرکردنی فراهم شود. کانال‌ها توسط مواد خاصی مرطوب می‌شوند تا فرایند پاکسازی آن‌ها به بهترین شکل صورت پذیرد.

عصب کشی

۴، پرکردن کانال‌های ریشه

کانال‌ها توسط مواد خاصی به صورت دائمی پر می‌شوند.  معمولاً این روند با ماده‌ای به نام گوتا-پرکا انجام می‌شود. این کار سبب می‌شود تا کانال‌های ریشه از عفونت و آلودگی محافظت شوند.

عصب کشی

۵، بازسازی دندان

یک مادۀ پرکردنی موقت در روی گوتا-پرکا قرار می‌گیرد تا حفره را پر کند. این ماده تا زمانی که دندان توسط یک ترمیم دائمی یا یک روکش ترمیم شود، باقی می‌ماند.

عصب کشی

۶، ساپورت بیشتر

در بعضی از موارد از یک پُست برای حمایت بیشتر ساختار دندان و ترمیم بعدی در ریشه و در کنار گوتا-پرکا قرار می‌گیرد.

عصب کشی

۷، ترمیم نهایی

ترمیم دائمی قرار داده می‌شود. که در تصویر بالا،  ترمیم نهایی روکش بوده است.

بلیچینگ (سفیدکردن دندانها)

ترمیم و زیبایی دندان

بلیچینگ  (Bleaching) چیست؟

Related image
بلیچینگ یعنی سفید کردن دندانها بوسیله مواد خاص اکسید کننده مثل پر اکسید هیدروژن.
مواد اکسید کننده به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینای دندان نفوذ کرده و رنگیزه‌های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند.با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار داردنیز صورت گرفته و رنگ آن هم روشن تر می‌شود.
 
در سال‌های اخیر محصولات زیادی نیز برای سفید کردن در داروخانه‌ها وسوپرمارکت‌ها ارائه می‌شوند که غلظتی کمتر از ده درصد دارند وبه علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان، استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌گردد.
 
انواع بلیچینگ
 
۱- یک روش بلیچینگ ، بلیچینگ در خانه (Home Bleaching) می باشد. دندانپزشک، قالب مخصوص را برای بیمار تهیه کرده و همراه با ژل مخصوص بلیچینگ با غلظت خیلی کم ، به بیمار تحویل می دهد تا در منزل استفاده کند.
۲- روش دیگر بلیچینگ ، بلیچینگ در مطب (Office Bleaching) می باشد که توسط دندانپزشک در مطب انجام می گردد و بسیار موثرتر است چون ژل مخصوص بلیچینگ، با غلظت خیلی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.
***ولی مطمئن ترین و موثرترین روش بلیچینگ ،  بلیچینگ در مطب (آفیس بلیچینگ) بــا استفاده از دستگاه اشعه مخصوص بلیچینگ ، با مراقبت و حفاظت دقیق دندانپزشک می باشد.
 
روش بلیچینگ با دستگاه، در مطب
دندانپزشک ابتدا با ژل مخصوص محافظ لثه ، تمام لثه اطراف دندانهای جلو را به منظور محافظت ازاشعه می پوشاند. لب بیمار نیز به وسیله دهان بازکن مخصوص کنار زده شده و کاملا محافظت می شود.
 
سپس ژل مخصوص بلیچینگ که ژل پراکسید هیدروژن ۳۷ درصد می باشد با دقت روی سطوح بیرونی دندان های جلو گذاشته می شود و بعد از آن با دستگاه مخصوص بلیچینگ که تولید اشعه با فرکانس بالا و  آبی رنگی می کند ، به ژل گذاشته شده روی دندان ها اشعه تابانده می شود. و این عمل با دقت لازم چند مرتبه تکرار می شود.
 
این اشعه باعث فعال شدن زیاد ژل بلیچینگ و تاثیر سریع آن می شود بطوری که در یک جلسه حدودا یک ساعته ، درمان بلیچینگ با موفقیت به اتمام می رسد.
میزان اثر بلیچینگ
بلیچینگ باعث سفید و روشن تر شدن دندان ها به اندازه ۲-۳-۴ درجه می شود.
البته میزان سفید شدن دندان ها بسته به جنس دندانها و نوع  بدرنگی دندانها در افراد مختلف متفاوت است و در بعضی از بدرنگی ها تاثیر بسیار زیاد و شگرف می گذارد.
 
ضرر بلیچینگ
بلیچینگ در صورتی که با روش اصولی و صحیح و دقت لازم انجام شود هیچگونه ضرر و اثر سوء نخواهد داشت و کاملا بی ضرر است.
بعد از بلیچینگ ممکن است گاهی به طور موقت دندان ها یک مقدار حساس شود که پس از چند روز بهبود می یابد. استفاده از خمیردندان های ضدحساسیت در این گونه موارد توصیه می شود.
 
دوام بلیچینگ
شما نباید تصور کنید یک بار که دندان هایتان را سفید کردید هیچ وقت دیگر به سفید کردن آنها احتیاج نخواهید داشت. سفید کردن دندان ها آثار همیشگی ندارد  ولی دندان ها معمولا چند سالی سفید باقی خواهند ماند.
حفظ نتایج درمانی به این مساله بستگی دارد که شما پس از سفید کردن دندان هایتان، چقدر توصیه های ایمنی را رعایت کنید.
نوشیدن زیاد قهوه و چای پر رنگ ، کشیدن سیگار، استفاده زیاد  از نوشابه های رنگی و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان ، از عواملی هستند که باعث می شوند مدت زمان دوام   بلیچینگ کمتر شود.

دهانشویه

بهداشت دهان ودندان

Related image

دهان شویه در انواع و طعم و رنگ وبوهای مختلف وجود دارد.
🍋🍓🍎🍏🍒🍑🍍🍅
اما هدف نهایی همه آنها خاصیت میکرب کشی است.
👹👹👹👹👹👹
استفاده از دهانشویه ضمن شستشوی محیط دهان، به ترمیم زخم های لثه و کاهش سرعت پوسیدگی دندان وضدعفونی کردن محیط دهان کمک میکند.

ضمنا دهانشویه های حاوی فلوراید نیزدربازار موجوداست که درصورت استفاده صحیح وبامقدارمناسب میتوانددرپیشگیری ازپوسیدگی های دندانی وکاهش جرم وپلاک دندانهابسیارمفیدباشد.✅ توصیه ی ما استفاده ازدهانشویه های فلوراید میباشد.✅

اما در مصرف دهانشویه باید به نکاتی توجه کرد:::
🤔🤔🤔🤔🤔🤔
@ دهان شویه نباید قورت داده شود.
😖😖😖😖
@ بعد از مصرف دهانشویه نباید دهان شستشو شود و حد اقل تا یک ساعت ⌛️بهتر است چیزی خورده نشود.
🍧☕️🍵🍾🍺🍻🍲🍜🌮🍔🍕🌭🍟🍝
@ نوع و مدت زمان مصرف:::
دهانشویه بهتراست باتجویز و توصیه دندانپزشک انجام شود.
@ بهتر است بیش از یک هفته تا ده روز🖐🖐 از دهانشویه استفاده نشه و بعد از یک هفته 🖐✌️استراحت، دوباره مصرف بشه. به عبارتی یعنی ده روز استفاده بشه ،یک هفته استراحت ،باز دوباره ده روز استفاده بشه.
چون مصرف طولانی مدت دهانشویه عوارض دارد.از جمله تغییر رنگ دندانها و ازبین رفتن حس چشایی👅👅

طریقه صحیح نخ دندان کشیدن

بهداشت دهان ودندان

Related image

📢 نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

سطوح بین دندانی به هیچ وجه با استفاده از مسواک تمیز نمی‌شوند و تنها با استفاده از نخ دندان می‌توان این سطوح را تمیز کرد. برای استفاده درست از نخ دندان باید:

🔷 قبل از استفاده دستها را با آب و صابون خوب بشوئید.

🔷 حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر از نخ دندان را ببرید و دو طرف نخی را که بریده‌اید  در هر دو دست به دور انگشت وسط بپیچید.

🔷 سه انگشت آخر را ببندید و دو دست را از هم دور کنید تا نخ محکم کشیده شود. به این ترتیب انگشت نشانه و شست  هر دست آزاد می‌ماند.

🔷 با بستن سه انگشت آخر، انگشت نشانه و شست دو دست آزاد مانده و قدرت مانور بالایی به شما می‌دهد.

🔷 قطعه ای از نخ به طول ۲ تا ۵/۲ سانتی‌متر را بین انگشتان شست و اشاره دستها نگهدارید.

🔷 برای وارد کردن نخ بین دندانهای فک پایین از دو انگشت اشاره و بین دندانهای فک بالا از دو انگشت شست یا یک شست و یک انگشت اشاره استفاده کنید.

🔷 نخ را با حرکتی شبیه اره کشیدن به آرامی به فضای بین دندانها وارد کنید. مراقب باشید فشار نخ، لثه را زخمی نکند.

🔷 پس از اینکه نخ را وارد فضای بین دندانی کردید ابتدا نخ را به سطح کناری دندان جلویی تکیه داده و با ملایمت به زیر لبه لثه برده و آن را به دیواره دندان چسبانده و چند بار به طرف بالا و پائین حرکت دهید . به آرامی این عمل را انجام دهید تا به لثه مجاور دندان آسیب نرسانید.

🔷 سپس قسمت تمیز نخ را در همان محل به سطح کناری دندان پشتی بچسبانید و همین کار را تکرار کنید. بعد از آن نخ را از لای دندانها خارج کنید.

 

نکات مهم مسواک زدن

بهداشت دهان ودندان

📢 نکات مسواک زدن

هدف اصلی از مسواک زدن پاک کردن پلاک میکروبی از روی دندانها و لثه می باشد. درست مسواک زدن وقتی است که تمام سطوح دندانها و لثه بخوبی مسواک زده شود. بنابراین بهتر است مسواک کردن در فرصت مناسب و با زمان کافی و توأم با آرامش صورت پذیرد، چرا که کیفیت مسواک زدن(مسواک زدن صحیح) از تعداد دفعات آن اهمیت بیشتری دارد.

🔷 حداقل زمان مسواک‌زدن در هر نوبت سه دقیقه است.

🔷 حتما حداقل دوبار درروز -صبح زود وشب قبل ازخواب - اقدام به مسواک زدن نمایید.

🔷 خواب آلودگی در ساعات آخر شب سبب سستی در مسواک‌زدن می‌شود. قبل از آنکه کاملا سست و بیحال شوید، دندان‌ها را مسواک نمائید.

🔷 از آنجا که افراد راست دست ، دندان‌ها سمت راست و افراد چپ دست دندان‌های سمت چپ دهان خود را کمتر مسواک می‌کنند، لازم است به این مکانها که بطور ناخودآگاه کمتر مسواک می‌شوند، توجه بیشتری داشته باشیم.

🔷 هنگام مسواک‌زدن سطح بیرونی دندان‌های آسیای بزرگ در فک بالا ، از باز کردن دهان بمقدار زیاد خودداری نمائید. این عمل مانع از رسیدن مسواک به آن نواحی شده، لذا دندان‌ها در این قسمت خوب تمیز نمی‌شوند.

🔷 عده‌ای از بیماران معمولا مسواک‌زدن سطح داخلی دندان‌ها فک پایین را فراموش می‌نمایند.

 

طریقه صحیح مسواک زدن

بخاطرداشته باشیدبهترین زمان مسواک زدن 20الی 60دقیقه بعدازغذاخوردن است.

مدت زمان مسواک زدن نبایدکمتراز2دقیقه باشد.

مسواک باید نرم(soft) و دارای دسته بلند ودرمحل سر خود،کمی خمیده باشدکه به آخرین دندان دسترسی خوبی داشته باشد.

 👈روش صحیح مسواک زدن :
مسواک را در امتداد خط لثه در حالتی نگه می داریم که موهای آن زاویه 45 درجه نسبت به دندان داشته باشد.

و بطوری که سر مسواک 3 تا 4 دندان را پوشش دهد و  از دندان عقبی در قوس فکی شروع میکنیم.
بنابر این نوک موهای مسواک داخل شیار لثه قرار میگیرد و مسواک  را با حرکات لرزشی 10 تا 15 مرتبه ( حرکت لرزشی با حرکات کوتاه عقب و جلو بدون جا به جا کردن نوک الیاف مسواک ) مسواک را حرکت میدهیم این حرکت نوک الیاف را در شیار لثه و همچنین تا حدودی به داخل فضای بین دندان ها هل می دهد. این فشار باید تولید یک سفیدی محسوسی در لثه بنماید و با یک حرکت چرخشی مسواک موها را به سطح جونده دندان هدایت میکنیم.

پس از 5 بار تکرار عمل، مسواک را برداشته با قرار دادن مسواک بر روی 3 تا 4 دندان در قسمت دیگر این عمل را تکرار میکنیم تا اینکه تمام قوس فکی کامل شود. بعد از مسواک زدن یک به یک سطوح خارجی دندان های هر فک همان روش ذکر شده را در مورد سطوح داخلی دندان ها تکرار میکنیم.

فقط درموردسطح داخلی دندانهای قدامی بایدبصورت حرکات عمودی(بالاوپایین)اقدام به مسواک زدن نماییم.

سطح جونده ی دندانها هم به شکل حرکات عقب وجلو انجام میشود.

درنهایت سطح پشتی زبان رابا برس هاس مسواک طی چندحرکت تمیز کنید.

بریج (Dental Bridge)

پروتزهای دندانی

بریج(پل دندانی)
نوعی از پروتز ثابت است که با تراش دو دندان مجاور ناحیه خالی از دندان، یک پل یا همان بریج دندانی، بین دندان های پایه ی فرد زده میشودتا با پر شدن ناحیه خالی دوباره زیبایی وجویدن به فرد باز گردد.

دانستنی های بهداشت دهان ودندان

بهداشت دهان ودندان

Image result for ‫نخ دندان‬‎

جالب است که بدانید❗️ 🤔

اگر نخ دندان پس از استفاده، رشته رشته یا پاره پاره شد، نشانه وجود پوسیدگی بین دندانی یا جرم بین دندانی است.

وگیر غذایی ایجاد شده باعث عود پوسیدگی،  ودر نهایت منجر به تحلیل و التهاب لثه میشود.

در اینصورت به دندانپزشک مراجعه کنید تا دچار آسیب دیدگی بیشتر نشوید.

ایمپلنت دندانی

جراحی و ایمپلنت

✅درمورد جایگزینی دندان یادندانهای ازدست رفته گزینه های مختلفی ازجمله ایمپلنت، پروتزمتحرک(پلاک متحرک) و بریج وجود داردکه بهترین گزینه، استفاده از ایمپلنت میباشد.

👈ایمپلنت دندانی چیست؟
ایمپلنت دندانی یک پیج ساده و معمولا از جنس تیتانیوم است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته بکارمی رود. بدنه ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می گیرد و نقش ریشه دندان را ایفا میکند تا با ساخت روکشی روی آن، دندان از دست رفته جایگزین شود.

👈 آیا ایمپلنت پس میزند؟

بر خلاف پیوند بافتهای نرم مانند ریه،قلب یا کلیه، بدن ایمپلنت را پس نمیزند.ایمپلنت از جنس تیتانیوم ساخته میشود که با بافت بدن کاملا سازگار است و در واقع با استخوانهای اطراف یکپارچه میشود و جزئی از بدن میشود.

👈 بدون درمان ایمپلنت چه اتفاقی می افتد؟

حجم استخوان فک علاوه بر کارایی به عنوان محافظ ریشه دندان در ظاهر افراد هم تاثیر به سزایی دارد.در واقع ایمپلنت حجم استخوان را حفظ میکند که باعث بهبودی ظاهر و کیفیت زندگی میشود.

👈 عمر مفید ایمپلنت چقدر است؟

مطالعات گوناگون نشان می دهد که کسانی که در 20سال گذشته کاشت انجام دادهاند کماکان به خوبی کار میکنند . با این حال طرح درمان دقیق، درمان تخصصی، سلامتی عمومی، مراجعه منظم به دندانپزشک ،بهداشت و مراقبت اهمیت زیادی دارند .
به طور کلی ایمپلنتها عمر نامحدودی دارند البته بسته به نوع،طول،قطرو توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت ،جراح مجرب و بهداشت و نحوه نگهداری ایمپلنتها دوام متفاوت دارند

بیماری های لثه

بیماریهای لثه و جرمگیری دندانها

🎀مبحث بیماریهاى لثه🎀

💢ژنژیویت (التهاب لثه): بیماری‌های لثه و انساج اطراف دندان‌ها (پریودنتال) از مهم‌ترین عوامل از دست رفتن دندان‌هاست. این بیماری‌ها اغلب با ژنژیویت یا التهاب لثه آغاز می‌شود و طبق آمار در جوامع پیشرفته بین60 تا 80 درصد از مردم مبتلا به ژنژیویت هستند که خود از آن بی‌خبرند.

💢یکی از علائم مشخص ژنژیویت یا همان التهاب لثه، خونریزی‌های بی‌قاعده یا هنگام  مسواک زدن است که اغلب با بی‌دقتی در روش مسواک‌زدن و نخ دندان کردن اشتباه می‌شود و این‌گونه خونریزی‌ها ناگهانی و با اندکی درد یا سوزش بر اثر خراشیدگی یا صدمه به لثه اتفاق می‌افتد و همیشگی نیست. اما اگر شخصی با کمی فشار و مسواک خود به لثه متوجه شد که رنگ برس‌های مسواک قرمز شده، این نشانه ژنژیویت لثه است و با افزایش آن میکروب‌های محیط دهان (که به‌طور عادی در همه افراد به‌صورت غیرفعال) وجود دارند، فرصت خواهند یافت تا شروع یک بیماری جدی و عفونی لثه‌ای را رقم زده و به مرور زمان عمق این التهاب و عفونت بیشتر می‌شود و به‌دلیل اینکه بیماری‌های لثه اصولا دارای روند آهسته و پیوسته‌ای هستند، شخص بیمار متوجه تغییرات زیر بافتی نمی‌شود و در مراحل پیشرفته تر بیماری، علائم جدی‌تر نمایان خواهد شد و آن زمانی است که آسیب زیادی به انساج اطراف دندان وارد شده و درمان جهت بازگرداندن انساج به حالت طبیعی و سلامت بسیار مشکل و گاهی  غیرممکن است.

جهت مطالعه کامل بیماری های لثه به http://irden.ir/amoozesh/dandanpezeshki/163155 مراجعه نمایید.

خشکی دهان

بیماری های شایع دهان،فک و صورت

خشکی دهان (زروستومیا)

دلایل :

1-مصرف دارو : داروهای زیادی باعث خشکی دهان میشوند که معروفترین آنهاداروهای ضدافسردگی،ضدفشارخون،آنتی دیورتیک(ضدادراری) وآنتی هیستامین میباشد.

2-بالارفتن سن : یکی ازعوارض اجتناب ناپذیرافزایش سن کاهش عملکردغدد بزاقی وتحلیل رفتن سلولهای آسینی-که مسوول تولیدبزاق هستند- است که درنتیجه آن بزاق کمتر ترشح شده وگاهی موجب خشکی دهان میشود.

3-ازدست رفتن آب بدن : تعریق زیاد- نوشیدن کم مایعات بویژه آب-فعالیت زیاد جسمی وفکری باعث کاهش بزاق شده که میبایست آب ومایعات بیشتری نوشیده شود.

4-مشکلات تنفسی : تنگی نفس میتواندباعث خشکی دهان شودکه بایدتوسط پزشک بررسی شود.

5-دیابت

6-مصرف قهوه،چای ونوشیدنی های کافئین دار : بایدمصرف آنهارا کاهش داد.

7-مصرف سیگار و داروهای آنتی هیستامین و آرامبخش

8-رادیوتراپی ناحیه سروگردن

9-درمعدود مواردی امکان آسیب وبیماری غدد بزاقی دهان وجودداردکه ازطریق معاینه یادرصورت نیاز با رادیوگرافی بررسی میشود.

درمان:

1-معاینات پزشکی و دندانپزشکی ورعایت بهداشت دهان ودندان

2-اگر داروی خاصی مصرف میکنیدجهت بررسی احتمال عارضه خشکی دهان درآن دارو باپزشکتان مشورت نمایید.

3-مصرف منظم آب ومایعات دیگر (روزانه هشت لیوان آب بنوشید)

4-خودداری ازاستعمال سیگار وداروهای آنتی هیستامین وآرام بخش

5-خودداری ازمصرف غذاهای ادویه دار و محرک

6-کاهش مصرف چای و قهوه

7-دوری از استرس های روحی روانی

8-استفاده ازبزاق مصنوعی

9-گرداندن آب در دهان قبل ازخواب