جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۳:۳۸ ب.ظ

درباره سايت

دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد و از همین‌رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.



در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد.

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

۱۰ افسانه در مورد بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان ودندان

افسانه‌ها و باورهای اشتباه زیادی در مورد بهداشت دهان وجود دارد که ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشند، دانستن حقیقت می‌تواند از این آسیب‌ها جلوگیری کند.

باور: هرچه محکم‌تر مسواک بزنید دندان‌ها تمیزتر می‌شوند.

حقیقت: محکم مسواک‌زدن یا استفاده از مسواک‌های خیلی سفت می‌تواند منجر به سایش مینا -که از دندان محافظت می‌کند- شود. دندانپزشک‌ها استفاده از مسواک‌های نرم را توصیه می‌کنند.

***

باور: استفاده از نخ دندان ضروری نیست.

حقیقت: به دلیل نبود مستندات کافی، توصیه به استفاده‌ی منظم از نخ دندان از Dietary Guidelines for Americans حذف شد. با این حال، نبود مستندات کافی دلیل بر بی‌تأثیر بودن نخ دندان نیست و بسیاری از دندانپزشک‌ها همچنان استفاده از نخ دندان را توصیه می‌کنند. بدیهی است که فضا‌های بین دندان‌ها را صرفاً با استفاده از نخ دندان می‌توان تمیز کرد.

***

باور: استفاده از آدامس‌های بدون شکر به اندازه‌ی مسواک زدن مفید است.

حقیقت: جویدن آدامس‌های بدون شکر، خصوصا آن‌هایی که Xylitol دارند می‌تواند تأثیر محافظتی روی دندان‌ها داشته باشند. آدامس باعث تحریک تولید بزاق می‌شود و به تبع آن اسید‌های غذا، نوشیدنی‌ها و حتی اسید معده (در صورت وجود مشکل رفلاکس معده) از محیط دهان شسته می‌شوند و Xylitol تاثیر بزاق را قوی‌تر می‌کند. با این حال در مورد برداشت پلاک از سطوح دندان، آدامس نمی‌تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود. روزانه بایستی حداقل دوبار و هربار به مدت دو دقیقه دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

***

باور: اگر در اثر استفاده از نخ دندان لثه‌هایتان خونریزی کند نباید از نخ دندان استفاده کنید.

حقیقت: این امر به دلیل تجمع پلاک در بین دندان‌ها یعنی جایی که مسواک دسترسی ندارد می‌باشد. با گذشت زمان باکتری‌ها تکثیر یافته و موجب التهاب لثه می‌شوند و لثه‌ی ملتهب خونریزی می‌کند.
اگر ماهی یک‌بار و یا قبل از ویزیت دندانپزشک از نخ دندان استفاده می‌کنید به احتمال زیاد لثه‌هایتان خونریزی خواهد کرد. هرروز از نخ دندان استفاده کنید، با گذشت زمان، التهاب و خونریزی لثه‌هایتان رفع خواهد شد.

***

باور: بهداشت دهان را به خوبی رعایت نمی‌کنید. اگر قبل ویزیت دندانپزشک از مسواک و نخ دندان استفاده کنید او متوجه این موضوع نخواهد شد.

حقیقت: دندانپزشک متوجه خواهد شد که بهداشت دهانتان ضعیف است. در صورتی‌که منظم از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید پلاک روی دندان‌هایتان تجمع می‌یابد و با گذشت زمان سفت‌تر می‌شود، تا جایی که دیگر نمی‌توان آن را با مسواک و نخ دندان پاک کرد. همچنین التهاب موجود در لثه‌هایتان که ناشی از عدم استفاده از مسواک و نخ دندان به مدت طولانی است را نمی‌توان با چندبار استفاده از نخ دندان از بین برد. خونریزی لثه و میزان و محل جرم دندان‌ها حاکی از بهداشت ضعیف است.

***

باور: علت اصلی پوسیدگی قند و شیرینی است.

حقیقت: ممکن است تصور کنید مصرف شکلات‌ و شیرینی‌ها علت اصلی پوسیدگی است ولی در واقع تأثیر بیسکوئیت‌ها و چیپس‌ها ممکن است بسیار بدتر باشد. این‌ها هم میزان زیادی نشاسته دارند که به قند‌هایی تبدیل می‌شود که دندان‌ها را تخریب می‌کنند و هم به دندان متصل می‌مانند.

***

باور: اگر دندان‌های حساس دارید به این معنی است که مقدار زیادی از مینای دندان‌هایتان سائیده شده است.

حقیقت: حساسیت نشانه‌ی اصلی سائیده شدن مینا -لایه محافظ محکم روی دندان- است، ولی ممکن است ناشی از عوامل دیگر مانند تحلیل لثه و استفاده از خمیر دندان‌های سفیدکننده باشد. هیدروژن پراکسید این خمیر دندان‌ها علاوه بر پاک کردن لکه‌ها ممکن است از مینا عبور کرده و به لایه‌ی درونی‌تر و حساس‌تر دندان رسیده و موجب حساسیت شوند. خبر خوب این که با عدم استفاده از این خمیر دندان‌ها حساسیت رفع می‌شود.

***

باور: بیماری لثه صرفاً دهان را درگیر می‌کند.

حقیقت: در صورتی که بیماری لثه دارید ممکن است مبتلا به  مشکلات دیگر از جمله دیابت، فشار خون بالا و برخی انواع سرطان باشید.

***

باور: هرچه دندان‌ها سفیدتر باشند سالم‌ترند.

حقیقت: این باور ممکن است درست باشد اما نه همیشه. دندان‌های ما به طور طبیعی سفید اند و بسیاری از عواملی که ممکن است باعث تیره‌تر یا زردتر شدن دندان‌هایمان شوند مضرند مانند سیگار کشیدن، اما عوامل بسیاری هم وجود دارند که ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌هایمان شوند ولی مضر نباشند از جمله برخی داروها، لکه‌های ناشی از غذاها و نوشیدنی‌ها و حتی بالا رفتن سن.

***

باور: در صورتی‌که مشکل خاصی ندارید نیازی به مراجعه به دندانپزشک نیست.

حقیقت: این یکی از بزرگ‌ترین باور‌های غلط است. بسیاری از مشکلات دندانی از جمله بیماری لثه و پوسیدگی ممکن است در مراحل اولیه ایجاد درد نکنند. در واقع زمانی احساس درد می‌کنید که این موارد تا حدود زیادی پیشرفت کرده باشند. پوسیدگی‌ای که در مراحل اولیه ممکن بود با ترمیم رفع شود در زمان ایجاد درد ممکن است آن‌قدر پیشرفت کرده باشد که دندان نیاز به درمان ریشه پیدا کند یا حتی لازم باشد که کشیده شود. مراجعه‌ی مرتب به دندانپزشک به این دلیل توصیه می‌شود که از بروز آسیب به دندان‌ها پیشگیری شود و آسیب‌های موجود قبل از اینکه اوضاع بدتر شود درمان شوند.

 

منبع: EverydayHealth.com

نظرات (۳)

  1. سلام وخسته نباشید بنده نمیدانم مشکل کارکجاست. ازماهاست که یادنگرفتیم بهداشت دهان راخوب یادبگیریم وبهش عمل کنیم یادندونپزشک ها کوتاهی میکنن وبرا منافع خودشون چیزی نمیگن.وقتی هم میری پیششون اصلانمیذارن حرف بزنی فوری میگن دهنتو بازکن دندونتو درست کنم.حین کارهم راهنمایی نمیکنن که چیکارکنیم وضع ازاین بدترنشه!!!
    • پاسخ:

      درود برشما. دندانپزشک هاهم بی تقصیرنیستند اماعامل اصلی کوتاهی خود مردم دررعایت اصول بهداشت دهان ودندان است.
    • پاسخ:

      درود و سپاس...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی