جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۸ ب.ظ

درباره سايت

دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد و از همین‌رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.



در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد.

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

عصب کشی یادرمان ریشه-شرحی تصویری ازابتداتاپایان

عصبکشی و درد دندان

عصب کشی یا درمان ریشه؛ شرحی تصویری از ابتدا تا پایان

عصب کشی یا درمان ریشه روندی است که طی آن پالپ از دندان خارج می‌شود. پالپ به بافت موجود در مرکز دندان و ریشه‌ها می‌گویند که شامل عصب، رگ و سلول‌های دیگری به نام اُدونتوبلاست است. که این پالپ ممکن است دچار مشکل شده باشد یا اینکه به علت درمان‌های خاصی مانند پروتزهای دندانی، نیاز به خارج ساختن آن باشد. این درمان با بی‌حسی انجام می‌شود و بیمار درد خاصی را متوجه نمی‌شود. دندان نیز دارای ریشه یا ریشه‌هایی است که هر ریشه معمولاً یک کانال دارد و در روند عصب کشی باید تمام کانال‌های اصلی از پالپ خالی شوند. کانال‌های فرعی نیز در ریشه‌ها وجود دارند که با توجه به تحقیقات انجام‌شده، در صورت درمان ریشۀ مناسب در کانال‌های اصلی، مشکلی برای دندان به وجود نمی‌آید و درمان با موفقیت انجام می‌شود.

عصب کشی

۱، بروز عفونت

عصب کشی زمانی نیاز است که یک صدمه یا پوسیدگی عمیق سبب آسیب به پالپ و ریشۀ دندان شده باشد.

عصب کشی

۲، دسترسی به ریشه

دندان‌پزشک دندان را بی‌حس می‌کند. حفره‌ای در دندان تراش داده می‌شود تا به اتاقک پالپی و ریشۀ دندان دسترسی پیدا کند.

عصب کشی

۳، حذف بافت عفونی یا متورم (عصب کشی)

فایل‌های مخصوصی برای خارج‌کردن پالپ از دندان تا انتهای ریشۀ آن استفاده می‌شود. سپس توسط آن‌ها کانال‌های ریشه شکل‌دهی می‌شوند تا فضای مناسبی برای مواد پرکردنی فراهم شود. کانال‌ها توسط مواد خاصی مرطوب می‌شوند تا فرایند پاکسازی آن‌ها به بهترین شکل صورت پذیرد.

عصب کشی

۴، پرکردن کانال‌های ریشه

کانال‌ها توسط مواد خاصی به صورت دائمی پر می‌شوند.  معمولاً این روند با ماده‌ای به نام گوتا-پرکا انجام می‌شود. این کار سبب می‌شود تا کانال‌های ریشه از عفونت و آلودگی محافظت شوند.

عصب کشی

۵، بازسازی دندان

یک مادۀ پرکردنی موقت در روی گوتا-پرکا قرار می‌گیرد تا حفره را پر کند. این ماده تا زمانی که دندان توسط یک ترمیم دائمی یا یک روکش ترمیم شود، باقی می‌ماند.

عصب کشی

۶، ساپورت بیشتر

در بعضی از موارد از یک پُست برای حمایت بیشتر ساختار دندان و ترمیم بعدی در ریشه و در کنار گوتا-پرکا قرار می‌گیرد.

عصب کشی

۷، ترمیم نهایی

ترمیم دائمی قرار داده می‌شود. که در تصویر بالا،  ترمیم نهایی روکش بوده است.

نظرات (۱)

    • پاسخ:

      سلام.
      ممنون ازتوجه شما جناب دارابی عزیز...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی