جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۳:۳۳ ب.ظ

درباره سايت

دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد و از همین‌رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.



در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد.

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

لق شدن دندان-دلایل،پیشگیری و درمان

آسیب های دندان

Related image

لق شدن دندان دائمی معمولاً به منزله اعلام وضعیت قرمز برای بروز مشکلات دهان و دندان محسوب می‌شود و باید در اسرع وقت به آن توجه کرد.لقی دندان بترتیب شدت لقی به سه نوع درجه 1-درجه2 ودرجه سه دسته بندی میشود.لقی نوع 1خفیف ونوع2متوسط میباشد که درصورت مراجعه به دندانپزشک، شانس نگهداری بالایی دارند ولی نوع 3بدلیل لقی شدیدوجابجایی دندان درهمه ی جهات وتخریب الیاف دوردندانی،قابلیت نگهداری نداردوبایدکشیده شود.

انواع متعددی از بیماری‌های مختلف دهان و دندان وجود دارد که می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها شود.

دلایل:

1-بیماریهای لثه وپریودنتال

2-هورمونهای بارداری

3-پوکی استخوان(استئوپروز)

4-مصدومیت وضرب دیدگی(تروما)

5-فشارناشی ازجویدن ودندان قروچه

درمان:

روشی که برای درمان لقی دندان شمادرنظرگرفته میشودبه علت لقی دندان شمامربوط میشود.اولین مرحله در درمان لقی دندان آن است که یک پشتیبانی اضافه برای دندان شما تأمین شود تا آن را پایدار و باثبات کند. این فرایند که تحت عنوان اسپلینتینگ(splinting) نامیده می‌شود، شامل قرار دادن یک اسپلینت کوچک و انعطاف‌پذیر در نقطه‌ای است که بتواند از حرکت کردن دندان شما جلوگیری کند. دندانپزشک با استفاده از یک چسب دندانی مخصوص، این اسپلینت کوچک را به یک طرف دندان شما محکم می‌کند و آن را به دندان‌های کناری متصل می‌سازد تا دندان لق شده را ثابت و بی‌حرکت کند. معمولاً اسپلینت به مدت حدود دو هفته در دهان باقی می‌ماند تا در این فاصله، رباط‌های پریودنتال بهبودی خود را به دست آورند. اگر لق شدن دندان شما به خاطر دندان‌قروچه در هنگام خواب باشد، پزشک به شما یک گارد دهانی مخصوص می‌دهد تا شب‌ها به هنگام خواب آن را در دهان خود بگذارید.(***به مطلب "نایت گارد" درصفحات قبلی همین سایت مراجعه فرمایید***)

اگرعلت لقی دندان،بیماریهای لثه وپریودنتال باشد،اولین گام نیازبه جرمگیری دندانها میباشد.درصورتی که اطراف دندان لق،پاکت پریودنتال عمیق بوجودآمده باشد بایدآن پاکت ازطریق جرمگیری مخصوص ویادرصورت نیازباجراحی لثه،حذف شود.زیرابیماریهای لثه وپاکت پریودنتال خود،عاملی برای ایجاد لقی دندان محسوب میشوند.

درافرادیکه برخی دندانهای خودراکشیده اند،ممکن است دندانهای کناری ناحیه بیدندانی براثر تحمل فشاربیشتر برای جویدن،دچارلقی شوند که بایدبرای نواحی بی دندانی پروتز تهیه شودتا لقی دندانهای مجاور برطرف شود.

درصورت پیشرفت  بیماری دندان و لقی شدیدآن(لقی گرید3)،امکان نگهداری دندان مقدورنیست ودرمان آن،کشیدن دندان میباشد./

پیشگیری:

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، تنها نکته کلیدی در جلوگیری از لق شدن دندان‌ها است. هر روز حداقل دو بار مسواک بزنید و از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. همچنین یک‌بار در شبانه‌روز نخ دندان بکشید، زیرا استفاده از نخ دندان باعث می‌شود که باکتری‌ها از نقاطی که مسواک نمی‌تواند به آن‌ها برسد، تمیز شوند. مراجعه منظم به دندانپزشک برای جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. هرگز نسبت به ضرب‌دیدگی و صدمات هرچند جزئی که به دندان‌ها و لثه‌های شما وارد می‌شود، بی‌تفاوت نباشید. بسیاری از افراد علاقه‌ای به جدی گرفتن مشکل خونریزی لثه‌ها ندارند و درنتیجه با پیشرفت مراحل بیماری در ادامه زندگی خود با مشکلات بسیار زیادی ازجمله لق شدن دندان‌ها مواجه خواهند شد.

برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها در برابر هر نوع بیماری، لازم است که یک رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید. از خوردن بیش‌ازحد قند و سایر مواد شیرین خودداری کنید. مصرف شکلات، شیرینی و آدامس‌های نعنایی خوشبوکننده دهان درصورتی‌که برای مدت طولانی باشد، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای دندان‌های شما شود. جذب کلسیم شما باید تا حد ممکن بیشتر باشد، زیرا کلسیم باعث افزایش استحکام دندان‌ها می‌شود. در برنامه غذایی خود حتماً سبزیجات و میوه‌های تازه را در نظر داشته باشید. همچنین از آب‌میوه‌هایی که منبع غنی از ویتامین C محسوب می‌شوند، مانند آب‌لیمو بیشتر استفاده کنید.

هرگز مشکل لق شدن دندان‌ها را کم‌اهمیت نگیرید و حتماً برای بررسی آن به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانی که لق شده است، یک مکان مناسب و سهل‌الوصول برای مخفی شدن باکتری‌ها می‌باشد، زیرا ذرات غذا به‌راحتی در اطراف دندان‌های لق شده گیر می‌افتد. ممکن است جویدن غذا برای شما مشکل شود و هرگاه نوک زبان خود را به دندان‌ها می‌زنید، درد شدیدی احساس کنید. اگر به‌موقع به دندانپزشک مراجعه نکنید، دیر یا زود، دندان لق شده راازدست خواهیدداد./

نظرات (۲)

    • پاسخ:

      ممنون.امیدوارم سایت ازهمه نظر برایتان رضایت بخش باشد.
    • پاسخ:

      درودبرشما
      متشکرم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی