جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۲:۲۸ ب.ظ

درباره سايت

دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد و از همین‌رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.



در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد.

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

روکش و بریج دندانی

پروتزهای دندانی

روکش و بریج دندانی چیست؟

هر دوی آن‌ها پروتزهای ثابت دندانی هستند. برخلاف وسایل متحرکی مانند دنچرها (دندان‌های مصنوعی)، که می‌توانید آن‌ها را از دهانتان خارج کنید و تمیزشان کنید، روکش‌ها و بریج‌ها (پل‌ها) به ایمپلنت یا دندان شما متصل می‌شوند و تنها توسط یک دندان‌پزشک امکان خارج‌کردن آن‌ها هست.

کارکرد روکش‌ها چیست؟

یک روکش (کراون) برای پوشش کامل یک دندان صدمه‌دیده و ناسالم استفاده می‌شود. علاوه بر استحکام‌بخشیدن به آن دندان ناسالم، یک کراون برای بهبود زیبایی، شکل یا نحوۀ قرارگیری آن نیز به کار می‌رود. یک کراون همچنین می‌تواند بر روی یک ایمپلنت دندانی قرار بگیرد تا شکل، ساختار و عملکرد یک دندان را شبیه‌سازی کند. روکش‌های سرامیکی یا پرسلنی می‌توانند هم‌رنگ با دندان‌های طبیعی شما ساخته شوند. سایر مواد شامل طلا، آلیاژهای فلزی، آکریلی و سرامیکی هستند. این آلیاژها عموماً از پرسلن استکام بیشتری دارند و ممکن است برای دندان‌های خلفی توصیه شوند.پرسلنی که به یک پوستۀ فلزی متصل‌شده معمولاً کاربرد دارد؛ زیرا این نوع از روکش‌ها، جذابیت ظاهری را همراه با استحکام دارند.

دندان‌پزشک شما ممکن است برای موارد زیر، روکش را توصیه کند:

– جایگزینی یک پرگردگی بزرگ، زمانی که ساختار کافی از دندان باقی نمانده است.

– محافظت از یک دندان در مقابل شکستن.

– ترمیم یک دندان شکسته.

– روند درمانی بریج (پل).

– تکمیل ایمپلنت دندانی.

– پوشاندن یک دندان بدرنگ یا بدشکل.

– پوشاندن دندانی که درمان ریشه شده.

کارکرد بریج‌ها یا پل‌های دندانی چگونه است؟

یک بریج ممکن است زمانی توصیه شوند که شما یک یا چند دندان را از دست داده‌اید. فضای خالی‌ای که با از دست دادن دندان‌ها ایجادشده، می‌تواند سبب چرخش یا جابه‌جایی دندان‌های باقیمانده به سمت فضای خالی شوند، که می‌تواند به جویدن بد ختم شود. این عدم تعادلی که به دلیل از دست دادن دندان‌ها اتفاق می‌افتد، همچنین می‌تواند موجب بیماری لثه و عارضه در مفصل تمپورومندیبولار شود.

بریج‌ها معمولاً برای جایگزینی یک یا چند دندان استفاده می‌شوند و جای دندان‌های از دست رفته را پر می‌کنند. بریج‌ها به دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌های اطراف فضای خالی متصل می‌شوند. این دندان‌ها، که اباتمنت خوانده می‌شوند، به عنوان پایه‌ای برای بریج استفاده می‌شوند. یک دندان مصنوعی، که پونتیک نامیده می‌شود، به کراون‌هایی (روکش‌هایی) که اباتمنت‌ها را پوشانده است، متصل می‌شود. مانند روکش‌ها، چند نوع ماده برای بریج‌ها قابل انتخاب هستند. دندان‌پزشک شما با توجه به مکان دندان یا دندان‌های از دست رفته، عملکرد مورد نیاز، زیبایی و بودجۀ شما نوع آن را انتخاب می‌کند. بریج‌های پرسلنی یا سرامیکی می‌تواند با رنگ دندان‌های طبیعی شما هماهنگ شوند.

روکش‌ها و بریج‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

قبل از اینکه روکش‌ها و بریج‌ها ساخته شوند، یک یا چند دندان باید از لحاظ اندازه کوچک شوند تا روکش یا بریج روی آن به خوبی قرار گیرد. بعد از تراش دندان(ها)، دندان‌پزشک شما یک قالب جهت بریج یا روکش ازدندان‌های شما می‌گیرد. اگر قرار بر استفاده از پرسلن باشد، رنگ نهایی نیز، مطابق با دندان‌های طبیعی شما، تعیین می‌شود.

با استفاده از قالب گرفته شده، لابراتوار دندانی بریج یا روکش مورد نیاز شما را، با توجه به دستورات دندان‌پزشک شما، می‌سازد. تا زمان آماده‌شدن بریج یا روکش نهایی، نوعی بریج یا روکش موقت در محل دندان‌های از دست رفته گذاشته می‌شود. بعد از تکمیل نهایی روکش یا بریج، دندان‌پزشک آن را جایگزین نوع موقت می‌کند.

Image result for ‫بریج دندان‬‎

روکش‌ها و بریج‌های دندانی چقدر عمر می‌کنند؟

در حالی که بریج‌ها و روکشها می‌توانند در حد یک عمر ماندگاری داشته باشند، گاهی ممکن است شل شوند و بیفتند. مهمترین قدمی که می‌توانید برای اطمینان از طول عمر بریج یا روکش خود بردارید، بهداشت خوب دهانی شماست. یک بریج ممکن است به خاطر صدمه‌ای که به دلیل بیماری و یا عارضه به استخوان یا دندانی که آن را نگه داشته، ساپورتش را از دست بدهد. لثه و دندان‌های خود را با دوبار مسواک در روز و یکبار نخ دندان، سالم نگه دارید. همچنین دندان‌پزشکتان را در قرارهای ملاقات منظم ببینید و سلامت دهان و دندانتان را با او چک کنید.

👈برای جلوگیری از صدمه به بریچ و روکش جدیدتان، از جویدن غذاهای سخت و یخ خودداری کنید.

نظرات (۱)

    • پاسخ:

      درود برشمادوست عزیز...سپاس ازاظهارلطفتان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی